bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Zintegrowana Strategia Umiejętności

 

Opis projektu

Ministerstwo Edukacji Narodowej prowadzi działania mające na celu przygotowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU), która jest opracowywana zgodnie z zapisem rozdziału Umowy Partnerstwa- „Cel tematyczny 10: Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie”. Od stycznia 2018 IBE jako wsparcie eksperckie bierze udział w pracach nad ZSU.

Rola IBE w opracowaniu ZSU

Zadaniem IBE jest opracowanie tekstu ZSU, w tym w szczególności przeprowadzenie niezbędnych badań i analiz. Kluczowym elementem prac jest określenie wyzwań związanych z kształtowaniem, rozwojem i monitoringiem umiejętności w kraju, przy uwzględnieniu potrzeb wszystkich resortów i głównych grup interesariuszy. Zaplanowany sposób prac nad ZSU zakłada dialog i ścisłą współpracę ze wszystkimi właściwymi organami rządowymi i interesariuszami.

Cele opracowania ZSU

Strategia na rzecz umiejętności ma zapewnić krajom i gospodarkom strategiczne podejście do budowania, utrzymywania i wykorzystywania swojego kapitału ludzkiego w celu zwiększenia zatrudnienia i wzrostu gospodarczego oraz promowania włączenia społecznego i uczestnictwa.

Główne cele tworzenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności to:

  • zaprojektowanie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności;
  • skoordynowanie działań zaangażowanych stron na rzecz umiejętności;
  • zapewnienie równego dostępu do informacji o popycie i podaży na umiejętności, doradztwa zawodowego oraz ofert szkoleniowych związanych z kształtowaniem i rozwojem umiejętności;
  • wzmocnienie świadomości o znaczeniu umiejętności dla osiągania korzyści indywidualnych, gospodarczych i społecznych;
  • zwiększenie aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie.

 

Dlaczego umiejętności są dzisiaj tak ważne?

Umiejętności należą do kluczowych czynników wpływających na poziom życia społeczno-gospodarczego w XXI wieku. Bez odpowiedniego inwestowania w umiejętności wzrasta grupa osób, którym grozi wykluczenie społeczne, postęp technologiczny nie przekłada się na wzrost gospodarczy, a krajom coraz trudniej jest konkurować na rynku globalnym. Ponadto, megatrendy takie jak postęp technologiczny, cyfryzacja, globalizacja, zmiana środowiska, czy starzejące się społeczeństwo, wywołują dynamiczne zmiany wpływające na tworzenie miejsc pracy oraz na sposób i miejsce wykonywania zadań zawodowych. To z kolei przekłada się na zmieniające się zapotrzebowanie na umiejętności.

Jak rozumieć umiejętności?

Umiejętności w rozumieniu ustawy o ZSK - przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Umiejętności według Unii Europejskiej - co dana osoba wie, rozumie i potrafi wykonać.
Umiejętności według OECD - pakiet wiedzy, atrybutów i zdolności, których można się nauczyć, które umożliwiają jednostkom skuteczne i konsekwentne wykonywanie czynności lub zadań i mogą być budowane i rozszerzane przez uczenie się.

Definicja umiejętności, jaka zostanie przyjęta w Strategii, będzie spójna z definicją w ustawie
o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (ZSK), w dokumentach Unii Europejskiej (UE) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Uwzględni umiejętności, które osoby nabywają, których używają, aktualizują je, ale również tracą w przebiegu swojego życia.

Jakie obszary dotyczące umiejętności mają największe znaczenie w ramach ZSU?

Zintegrowana Strategia Umiejętności obejmuje cały system edukacji i szkoleń, w tym edukację ogólną, edukację zawodową, szkolnictwo wyższe, edukację pozaformalną i uczenie się nieformalne. Uwzględnia zapotrzebowanie na określone umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Zapewnia ramy służące wspieraniu komplementarności polityki wspierającej rozwój, aktywizację i efektywne wykorzystanie umiejętności.

Kluczowym elementem tworzenia strategii jest zdiagnozowanie i zdefiniowanie mocnych stron, a przede wszystkim wyzwań i priorytetów związanych z rozwojem odpowiednich umiejętności w Polsce, aktywizacją podaży umiejętności na rynku pracy, efektywnym wykorzystaniem umiejętności w życiu gospodarczo-społecznym, a także wzmocnieniem systemów kształtowania i rozwoju umiejętności.

Aktualności

Poznaliśmy „Strategię umiejętności OECD: Polska”


13.12.2019

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności.

Część szczegółowa Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 powstała we współpracy z m.in. Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), w ramach projektu Skills Strategy. Efektem wsparcia jest raport „Strategia Umiejętności OECD: Polska”, który został wykorzystany w pracach nad dokumentem rządowym Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część szczegółowa).

Obszary oddziaływania w ramach ZSU 2030 (część szczegółowa):

  • Umiejętności podstawowe, przekrojowe i zawodowe dzieci, młodzieży i osób dorosłych.
  • Kadry zarządzające w edukacji formalnej.
  • Kadry uczące w edukacji formalnej.
  • Kadry zarządzające i uczące w edukacji pozaformalnej i kadry wspierające uczenie się nieformalne.
  • Rozwój i wykorzystanie umiejętności w miejscu pracy.
  • Doradztwo zawodowe.
  • Współpraca pracodawców z edukacją formalną i pozaformalną.
  • Planowanie uczenia się przez całe życie i potwierdzanie umiejętności.

Każdy z obszarów oddziaływania zawiera propozycje tematów i kierunków działań, a także katalog podmiotów, które będą zaangażowane w realizację strategii.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do zgłaszania uwag, wniosków i propozycji do projektu. Opinie należy przesyłać do 12 sierpnia, na adres mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Więcej informacji o konsultacjach

 

Poznaliśmy „Strategię umiejętności OECD: Polska”


13.12.2019

 11 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano raport „Strategia umiejętności OECD: Polska”. Wzięli w niej udział reprezentanci ministerstw, organizacji pozarządowych, sektora oświaty i instytucji wspierających edukację. Spotkanie otworzył Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, a główne wnioski z raportu zostały przedstawione przez Zastępcę Sekretarza Generalnego OECD Ludgera Schuknechta.

 DSC1788

Polska korzysta z doświadczeń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przy tworzeniu krajowego dokumentu strategicznego – Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Raport OECD to przekrojowa, syntetyczna diagnoza stanu rozwiązań dotyczących mechanizmów wspierania rozwoju umiejętności. To również szereg zaleceń opartych na dobrych praktykach funkcjonujących w innych państwach. Diagnoza i rekomendacje były wypracowane w ścisłej współpracy z polskimi interesariuszami, którzy uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez OECD we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Instytutem Badań Edukacyjnych.

Strategia umiejętności OECD: Polska

Raport zawiera rekomendacje, które są dostosowane do konkretnych potrzeb Polski, uwzględniają perspektywę międzynarodową i bazują na wskaźnikach używanych przez OECD. Przedmiotem raportu są cztery priorytetowe obszary związane z poprawą osiągnięć Polski w zakresie umiejętności, które zostały wskazane przez OECD we współpracy z rządem polskim. Są to:Zwiększenie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy.

  1. Wspieranie większego uczestnictwa we wszystkich formach uczenia się dorosłych.
  2. Wzmocnienie wykorzystania umiejętności w polskich przedsiębiorstwach.
  3. Wzmocnienie zarządzania systemem umiejętności w Polsce.

Raport będzie istotnym źródłem dla tworzonej obecnie części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności (część ogólną tego dokumentu rząd przyjął w styczniu 2019 roku: CZYTAJ WIĘCEJ). Celem ZSU jest określenie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności w Polsce.
Zintegrowana Strategia Umiejętności

Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Za całościowe opracowanie ZSU odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. W prace zaangażowany jest także Instytut Badań Edukacyjnych, który resortowi edukacji służy wsparciem eksperckim. Realizacja założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności powinna przyczyniać się do spełnienia przez Polskę celu 4.4. „Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) – tzn. zwiększenia do 2030 roku liczby młodzieży i osób dorosłych posiadających odpowiednie umiejętności, w tym techniczne i zawodowe, na rzecz zatrudnienia, miejsc pracy i przedsiębiorczości.
Galeria



Więcej informacji

 

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności


31.05.2019

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

 DSC3740

Spotkanie zostało zainaugurowane przez Marzenę Machałek, sekretarz stanu w MEN. Wśród prelegentów znalazła się również Judit Rozsa z Dyrekcji Generalnej ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego Komisji Europejskiej. W swoim przemówieniu gość z Brukseli akcentował znaczenie innowacyjności w sektorze edukacji. W podobnym tonie wypowiadał się także dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, podkreślając rolę uczenia się przez całe życie i kształcenia nieformalnego.

Rekomendacje dla edukacji

Na zakończenie sesji plenarnej przedstawiciele OECD zaprezentowali rekomendacje dla sektora edukacji w Polsce, a także agendę warsztatów. Rekomendacje dotyczyły m.in. organizacji kampanii informacyjnej wskazującej pracodawcom korzyści z inwestowania w dokształcanie swoich pracowników oraz potrzebę promowania idei uczenia się przez całe życie wśród osób dorosłych. Po zakończeniu części wspólnej uczestnicy spotkania dyskutowali w grupach na temat rekomendacji w czterech obszarach priorytetowych ZSU :

  • zwiększanie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy;
  • wspieranie większego uczestnictwa dorosłych w uczeniu się we wszystkich formach;
  • wzmacnianie wykorzystania umiejętności na rynku pracy i w miejscu pracy;
  • wzmacnianie koordynacji i struktur zarządzania umiejętnościami.

 

Zintegrowana Strategia Umiejętności

Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Za opracowanie ZSU odpowiada Minister Edukacji Narodowej. W prace zaangażowany jest także Instytut Badań Edukacyjnych, służący resortowi wsparciem eksperckim. Realizacja założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności powinna przyczyniać się do spełnienia przez Polskę celu 4.4. „Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) – tzn. zwiększenia do 2030 roku liczby młodzieży i osób dorosłych posiadających odpowiednie umiejętności, w tym techniczne i zawodowe, na rzecz zatrudnienia, miejsc pracy i przedsiębiorczości.

 

ZAPROSZENIE NA SEMINARIUM  dt. Zintegrowanej Strategii Umiejętności


30.05.2018

Konsorcjum Lifelong Learning, Katedra Pedagogiki Szkolnej Wydział Nauk Pedagogicznych UMK oraz Instytut Badań Edukacyjnych zapraszają do udziału w seminarium na temat Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU).

Zintegrowana Strategia Umiejętności obejmuje cały system edukacji i szkoleń, w tym edukację ogólną, edukację zawodową, szkolnictwo wyższe, edukację pozaformalną i uczenie się nieformalne. Uwzględnia zapotrzebowanie na określone umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Zapewnia ramy służące wspieraniu komplementarności polityki wspierającej rozwój, aktywizację i efektywne wykorzystanie umiejętności*.

Podczas seminarium zostaną zaprzentowane założenia oraz priorytety Zintegrowanej Strategii Umiejętności, przedstawimy wyniki badania kompetencji społecznych i obywatelskich w podstawach programowych kształcenia ogólnego, aby na tym tle poprowadzić dyskusję na temat ZSU z akademickiej perspektywy.

Seminarium odbędzie się 06 czerwca 2018 roku w siedzibie Wydziału Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernia w Toruniu, ul. Lwowska 1, sala 394.

Program seminarium

10.00 – 10.15 



Powitanie gości
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK,   Wydział Nauk Pedagogicznych UMK
dr hab. Piotr Petrykowski, prof. UMK, Dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UMK
dr Piotr Stankiewicz, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych

10.15 – 10.45

Zintegrowana Strategia Umiejętności (ZSU)
dr hab. Piotr Mikiewicz, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych, IBE
Maciej Lasota, Ministerstwo Edukacji Narodowej    

10.45 – 11.45

Dyskusja na temat wyzwań i założeń ZSU
Prowadzenie: dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK, Wydział Nauk Pedagogicznych
11.45 – 12.30

Przerwa kawowa
12.30 – 13.15

Kompetencje społeczne i obywatelskie w podstawach programach kształcenia ogólnego
dr hab. Violetta Kopińska, Wydział Nauk Pedagogicznych UMK
13.15 – 13.30

Konsorcjum Lifelong Learning – idea, zadania, inauguracja działalności
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK, Wydział Nauk Pedagogicznych UMK
13.30 - 14.30

Dyskusja na temat priorytetów ZSU, rozwoju i monitorowania umiejętności oraz roli środowiska akademickiego
Prowadzenie: dr hab. Piotr Mikiewicz, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych, IBE

14.30 – 15.00

Podsumowanie seminarium
Prowadzenie:
dr hab. Hanna Solarczyk-Szwec, prof. UMK, Wydział Nauk Pedagogicznych
dr hab. Piotr Mikiewicz, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych, IBE

 

Harmonogram

Obecnie trwa pierwszy etap konsultacji, które mają na celu badanie potrzeb w zakresie kształtowania, rozwoju i monitorowania umiejętności. Przedmiotem konsultacji jest wstępna propozycja wyzwań i potrzeb zidentyfikowanych w pierwszej fazie badania, która będzie konsultowana oraz modyfikowana w trakcie kolejnych etapów prac nad ZSU.

Wyniki badań

Raport OECD |  Pobierz

Streszczenie raportu OECD (pol.) |  Pobierz

Prezentacja ZSU 2030 |  Pobierz

Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 (część ogólna)  |  Pobierz

Kontakt

INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH

Skład zespołu koordynacyjnego ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności:

dr Dominika Walczak - Kierownik ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: +48 502 152 131

dr Aleksandra Duda - Koordynator ds. badawczych Zintegrowanej Strategii Umiejętności

dr Monika Staszewicz - Ekspertka merytoryczna ds. Zintegrowanej Strategii Umiejętności
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: +48 607 636 452

 

MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ

Osobą odpowiedzialną za prace nad ZSU ze strony Ministerstwa Edukacji  Narodowej jest Maciej Lasota – naczelnik wydziału w Departamencie Strategii, Kwalifikacji i Kształcenia zawodowego.

E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: 22 34 74 344

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018