bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Crosscut

CROSSCUT baseline250px

Opis projektu

 CROSSCUT (Cross-curricular teaching)

CROSSCUT (skrót od Cross-curricular teaching, czyli Nauczanie międzyprzedmiotowe) to międzynarodowy projekt finansowany z funduszy ERASMUS+ i koordynowany przez francuski Centre International d’Études Pédagogiques. W badaniu uczestniczą instytucje edukacyjne z Francji, Danii, Portugalii, Norwegii, Finlandii i Polski. Instytucją odpowiedzialną za realizację badania w naszym kraju jest Instytut Badań Edukacyjnych.

CEL PROJEKTU

Ogólnym celem projektu jest stworzenie narzędzi wspierających wdrożenie i upowszechnianie nauczania międzyprzedmiotowego w szkołach. Nauczanie międzyprzedmiotowe jest postrzegane przez branżę edukacyjną jako potrzebna adaptacja dydaktyki do zmian zachodzących w społeczeństwie. Uczenie się, a szczególnie rozwiązywanie problemów wymaga szeregu kompetencji, także tych związanych z zarządzaniem projektami oraz współpracą, i to nie tylko w kontekście zawodowym, ale też w kontekście życia obywatelskiego. Wiele problemów wymaga spojrzenia zarówno społecznego, jak i ekonomicznego i środowiskowego. Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningu dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

crosscut

Aktualności

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu


10.08.2019

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach.

Edukacja w trzech wariantach i projekty międzyprzedmiotowe

Zgodnie z wytycznymi opracowanymi przez MEN i konsultowanymi z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia edukacja w najbliższym roku szkolnym może odbywać się w trzech wariantach:

  • Wariant A – tradycyjna forma kształcenia
  • Wariant B – mieszana forma kształcenia (hybrydowa)
  • Wariant C – kształcenie zdalne

Każdy z tych wariantów może być szansą dla realizacji projektów międzyprzedmiotowych, a więc takich, które zbliżają do siebie wiedzę wykładaną w ramach pozornie oddalonych dziedzin czy przedmiotów. Abstrakcyjne wzory matematyczne, historia oparta na datach i wydarzeniach czy biologia wykładana teoretycznie – przedstawione oddzielnie - mogą być trudne do przyswojenia.

Podejście całościowe i międzyprzedmiotowe sprawia, że nauka staje się mniej abstrakcyjna i oderwana od kontekstu życia uczniów. Na przykład połączenie niektórych tematów nauczanych w ramach biologii z wychowaniem fizycznym może zachęcić do dobrych nawyków życiowych czy żywieniowych. Z kolei mariaż historii z fizyką oraz chemią może zainspirować ciekawe projekty na temat ewolucji technologii militarnej czy historii gospodarczej, może pomóc zrozumieć rytm życia codziennego mieszkańców Europy X wieku czy np. wielkie odkrycia w nauce i postęp cywilizacyjny.

Jeśli istnieją punkty styczności w programach edukacyjnych dwóch przedmiotów to warto je wykorzystać, aby uczniowie mogli ćwiczyć powiązania i rozwinąć rozumowanie holistyczne. To wymaga przygotowania i koordynacji ze strony nauczycieli, a właśnie w tym może pomóc platforma CROSSCUT.

Dla nauczycieli i szkół: platforma e-learningowa CROSSCUT

Praktyki nauczania międzyprzedmiotowego nie są nowe, ale wciąż stosunkowo rzadkie. Projekt CROSSCUT (z ang. Crosscurricular Teaching, czyli nauczanie międzyprzedmiotowe), w którym uczestniczył IBE w latach 2016-2019, podjął wyzwanie upowszechniania tych praktyk poprzez opracowanie między innymi ramy kompetencyjnej oraz platformy e-learningowej dla nauczycieli, opierając się na wstępnie realizowanym badaniu sytuacyjnym.

Platforma jest ogólnodostępna i bezpłatna. Wystarczy założyć konto użytkownika.

Kurs składa się z 4 modułów:

Jakie wyzwania są związane z nauczaniem międzyprzedmiotowym?

Dzięki temu modułowi uczestnicy poznają wyzwania związane z codzienną praktyką nauczania międzyprzedmiotowego i dowiedzą się, jak tym wyzwaniom sprostać. Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat założeń, szans i trudności w nauczaniu interdyscyplinarnym. Moduł zawiera zadania aktywizujące.

Jak zaprojektować zajęcia międzyprzedmiotowe?

Ten moduł zachęca do zapoznania się z podstawami programowymi oraz konkretnymi programami nauczania. Z pewnością pomoże to zaprojektować interdyscyplinarne zajęcia i uwzględnić cele charakterystyczne dla innych obszarów wiedzy.

W jaki sposób narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe?

W tym module zachęca się do refleksji i poszukiwania sposobów, w jaki narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe. Celem modułu jest poszerzenie wiedzy na temat  wpływu technologii na edukację oraz tego, w jaki sposób może ona wspomagać nauczycieli w przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. 

Dlaczego i jak wdrożyć podejście interdyscyplinarne w swojej szkole?

Tutaj omawia się różne aspekty myślenia holistycznego oraz podstawy i idee podejścia interdyscyplinarnego do nauczania w szkole. Moduł ma na celu zmotywowanie do zgłębiania wiedzy o globalnych trendach w edukacji oraz przedstawienie szkoły jako organizacji uczącej się.

Uczestnicy, którzy zapoznali się z treścią kursu i wykonali zadania, mogą otrzymać zaświadczenie ukończenia kursu.

Więcej informacji o projekcie i zaświadczeniach uczestnictwa w kursach CROSSCUT udziela ekspert IBE Michał Rostworowski (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).  

Zapraszamy na konferencję projektu CROSSCUT

23.07.2019

Już 29 sierpnia w Sèvres pod Paryżem odbędzie się międzynarodowa konferencja podsumowująca trzy lata projektu CROSSCUT. W międzynarodowym gronie ekspertów omówione zostaną wyniki badań na temat nauczania międzyprzedmiotowego m.in. w Polsce.

W Sèvres zaprezentowane zostaną wyniki badań na temat interdyscyplinarnych praktyk nauczycieli szkół średnich w 6 krajach europejskich: Francji, Finlandii, Danii, Norwegii, Polsce i Portugalii. Na konferencji nauczyciele z krajów partnerskich wymienią się również swoimi doświadczeniami w zakresie międzyprzedmiotowych praktyk dydaktycznych i udziału w projekcie. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. Robin Bosdeveix i Jean-Aristide Cavaillès, główni inspektorzy francuskiego Ministerstwa Edukacji Narodowej, Dyrektor Europejskiego Instytutu Edukacji i Polityki Społecznej Janet Looney, oraz Olivier Rey, Generalny Inspektor Francuskiej Administracji Edukacji i Badań Naukowych, którzy podzielą się z uczestnikami konferencji swoją wiedzą na temat interdyscyplinarnych i innowacyjnych praktyk edukacyjnych. W wydarzeniu weźmie też udział ekspert IBE Michał Rostworowski

Udział w konferencji jest bezpłatny. Gościom z zagranicy organizator zapewnia noclegi w preferencyjnych cenach. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!

Rejestracja

 

 Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. 

semin1

Na spotkaniu przedstawiono wyniki analizy sytuacyjnej przeprowadzonej w krajach uczestniczących oraz wskazówki kompetencyjne dla nauczycieli prowadzących zajęcia o charakterze międzyprzedmiotowym, a także zaprezentowane wybrane narzędzia wspomagające nauczanie międzyprzedmiotowe. Wśród gości znaleźli się m.in przedstawiciele Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Centrum Edukacji Obywatelskiej oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji. Opiekunem merytorycznym wydarzenia był Michał Rostworowski.

 

Spotkanie projektu CROSSCUT

Za nami trzydniowe spotkanie partnerów międzynarodowego projektu CROSSCUT, którego głównym temat jest nauczanie międzyprzedmiotowe.

Czym jest nauczanie międzyprzedmiotowe? Definicja, jaką przyjęli uczestnicy projektu CROSSCUT, zakłada, że jest to nauczanie, w którym kładzie się nacisk na zastosowanie określonej wiedzy, umiejętności i kompetencji w więcej niż jednym przedmiocie jednocześnie. Celem takiej formy nauczania jest pobudzanie do niezależnego myślenia, podejmowania odpowiedzialnych decyzji i współpracy w grupie.

Podczas trwającego trzy dni spotkania (7-9 listopada), które odbyło się w Instytucie Badań Edukacji, uczestnicy zaprezentowali i omówili wyniki dotychczasowych prac. Ustalono szczegóły dalszych działań w ramach przedsięwzięcia. Odbyło się również spotkanie międzynarodowej grupy doradczej, podczas którego zewnętrzni eksperci podsumowali dotychczasowe rezultaty prac, przekazali komentarze i wskazali kluczowe obszary działania na kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia. Ważnym elementem trzydniowego spotkania była wspólna praca nad kluczowymi materiałami m. in. dotyczącymi nauczania międzyprzedmiotowego.

 

Harmonogram

Projekt jest zaplanowany na 3 lata i kończy się w czerwcu 2019 roku.

I FAZA

W pierwszej fazie projektu przeprowadzono wywiady z nauczycielami i dyrektorami szkół oraz obserwacje zajęć w klasie, służące zdiagnozowaniu sposobu, w jaki nauczyciele rozumieją zagadnienie nauczania międzyprzedmiotowego, w tym ustalenie metod nauczania międzyprzedmiotowego stosowanych w codziennym nauczaniu czy w projektach szkolnych, zebraniu informacji o stopniu, w jakim nauczyciele realizują lekcje międzyprzedmiotowe opierając się na zapisach podstawy programowej, z jakiego rodzaju barierami spotykają się, chcąc prowadzić tego typu zajęcia oraz jakie kompetencje są niezbędne, aby prowadzić zajęcia międzyprzedmiotowe w szkole. Na podstawie przeprowadzonych wywiadów i kwestionariuszy on-line opracowano ramę kompetencji zawodowych potrzebnych do prowadzenia w szkole zajęć metodą międzyprzedmiotową.

II FAZA

W drugim etapie projektu pracowano nad stworzeniem otwartej platformy online, na której wszyscy zainteresowani nauczyciele będą mogli zapoznać się z różnymi materiałami dydaktycznymi pomocnymi w nauczaniu międzyprzedmiotowym (model nauczania ukierunkowany na ucznia), a także wziąć udział w wymianie doświadczeń i materiałów dydaktycznych. Zamieszczone na platformie materiały będą dostępne w języku polskim lub angielskim, a uczestnicy otrzymają certyfikat ukończenia kursu.

III FAZA

Ostatni etap to ocena projektu oraz stworzenie rekomendacji dla decydentów w obszarze edukacji w krajach uczestniczących w projekcie na temat warunków niezbędnych i pożądanych do efektywnego prowadzenia nauczana międzyprzedmiotowego w szkołach.

Wyniki badań

Raporty

NAUCZANIE MIĘDZYPRZEDMIOTOWE A PRAKTYKA - ZESTAWIENIE WYNIKÓW DRUGIEGO BADANIA KWESTIONARIUSZOWEGO

 

REKOMENDACJE DLA WDROŻENIA NAUCZANIA MIĘDZYPRZEDMIOTOWEGO

CROSSCUT recommendations 1Dostępny w formacie interaktywnym, EBook zawiera kluczowe wnioski oraz rekomendacje poparte badaniami przeprowadzonymi w ciągu trzech lat trwania projektu.

pdf1
Pobierz publikację

(PDF)

 

KOMPETENCJE KLUCZOWE DLA NAUCZANIA MIĘDZYPRZEDMIOTOWEGO W UNII EUROPEJSKIEJ - RAMY ODNIESIENIA

Podstawowym celem dokumentu jest określenie kompetencji, które powinien wykształcić nauczyciel w toku rozwoju zawodowego, aby był zdolny skutecznie realizować nauczanie międzyprzedmiotowepodczas zajęć w klasie oraz w szkole. Publikacja zawiera rozległyprzegląd kompetencji nauczycielskich sprzyjających nauczaniu interdyscyplinarnemuoraz stanowi podstawę do ich adaptacji w kontekście warunków charakterystycznychdla innych, narodowych systemów edukacji.

pdf1
Pobierz publikację

(PDF)

 

NAUCZANIE MIĘDZYPRZEDMIOTOWE - SPOSTRZEŻENIA PRAKTYKÓW. ZESTAWIENIE WYNIKÓW DRUGIEGO BADANIA KWESTIONARIUSZOWEGO W RAMACH PROJEKTU CROSSCUT

Nauczanie międzyprzedmiotowe spostrzeżenia praktykowNiniejszy raport stanowi kontynuację wstępnie przeprowadzonego badania sytuacyjnego i zawiera pytania dotyczące czynników sprzyjających nauczaniu międzyprzedmiotowemu (zidentyfikowanych na pierwszym etapie realizacji przedsięwzięcia) oraz utrudniających to nauczanie, a także pytania związane z kompetencjami i codzienną praktyką nauczycieli. 

pdf1
Pobierz publikację
(PDF)

 

BADANIE SYTUACYJNE – EFEKT REALIZACJI PROJEKTU CROSSCUT

Niniejszy raport prezentuje efekty realizacji projektu CROSSCUT - Output 1: Badanie Sytuacyjne, które uzyskano na podstawie analizy dokumentów źródłowych oraz wizyt w szkołach w pięciu europejskich krajach: Francji, Portugalii, Polsce, Norwegii i Danii. Badania przeprowadzono w celu nakreślenia obrazu poziomu i kierunku rozwoju nauczania międzyprzedmiotowego przyjętego w krajach biorących udział w projekcie. Wizyty szkolne, obejmujące wywiady z dyrektorami szkół, zogniskowane wywiady grupowe z nauczycielami, oraz obserwacje sesji nauczania uznanych przez samych nauczycieli za międzyprzedmiotowe, dostarczyły informacji o realizowanych międzyprzedmiotowych działaniach dydaktycznych. Badania te pozwoliły także wskazać czynniki sprzyjające, przeszkody oraz umiejętności wymagane do prowadzenia nauczania międzyprzedmiotowego. Wnioski przedstawiono w poszczególnych rozdziałach podsumowujących, poczyniono w nich także sugestie dotyczące szkoleń i rozwoju zawodowego nauczycieli.

Różnorodność wydaje się być słowem kluczowym przy opisywaniu obecnych praktyk w zakresie nauczania międzyprzedmiotowego w Europie. W ramach badania uzyskano różne przykłady międzyprzedmiotowych zajęć dydaktycznych, przykłady różnych definicji pojęcia "międzyprzedmiotowy" oraz szeroką listę praktyk, które można zaklasyfikować jako działania „międzyprzedmiotwe”. Wart uwagi jest fakt, że niektóre szkoły są na wyższym poziomie wdrażania inicjatyw międzyprzedmiotowych, niż wymagają tego obowiązujące w tych krajach dokumenty prawne regulujące pracę szkoły. W niektórych przypadkach szkoły są przekonane, że zorientowane na przedmiot wymogi ogólnokrajowych podstaw programowych ograniczają ich wysiłki na rzecz rozwijania międzyprzedmiotowych kompetencji uczniów. W ogólnokrajowych podstawach programowych/programach nauczania, oprócz ogólnego zorientowania na konkretnym przedmiocie, brakuje czasu na planowanie i współpracę nauczycieli, co wydaje się jedną z głównych przeszkód we wdrażaniu nauczania międzyprzedmiotowego. Rozwiązanie tych kwestii byłoby ważnym czynnikiem wspierającym nauczanie międzyprzedmiotowe. Obecnie wydaje się, że tylko wyjątkowo otwarci, pewni siebie i zaangażowani nauczyciele chętnie inicjują międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne. Wydaje się jednak, że zarówno nauczyciele, jak i dyrektorzy szkół są zgodni, że międzyprzedmiotowe zajęcia dydaktyczne mają ogromny potencjał w zakresie zwiększania motywacji, promowania holistycznych sposobów postrzegania zagadnień i rozwiązywania problemów, nadawania poczucia przydatności nauczanych treści dla uczniów oraz rozwijania kluczowych kompetencji przekrojowych.

pdf1
Pobierz publikację
(PDF)

 

Kurs

Dla nauczycieli i szkół: platforma e-learningowa CROSSCUT

Podejście całościowe i międzyprzedmiotowe sprawia, że nauka staje się mniej abstrakcyjna i oderwana od kontekstu życia uczniów. Na przykład połączenie niektórych tematów nauczanych w ramach biologii z wychowaniem fizycznym może zachęcić do dobrych nawyków życiowych czy żywieniowych. Z kolei mariaż historii z fizyką oraz chemią może zainspirować ciekawe projekty na temat ewolucji technologii militarnej czy historii gospodarczej, może pomóc zrozumieć rytm życia codziennego mieszkańców Europy X wieku czy np. wielkie odkrycia w nauce i postęp cywilizacyjny.

Jeśli istnieją punkty styczności w programach edukacyjnych dwóch przedmiotów to warto je wykorzystać, aby uczniowie mogli ćwiczyć powiązania i rozwinąć rozumowanie holistyczne. To wymaga przygotowania i koordynacji ze strony nauczycieli, a właśnie w tym może pomóc platforma CROSSCUT. Platforma jest ogólnodostępna i bezpłatna. Wystarczy założyć konto użytkownika:

 

Kurs e-learningowy

 

Kurs składa się z 4 modułów:

Jakie wyzwania są związane z nauczaniem międzyprzedmiotowym?

Dzięki temu modułowi uczestnicy poznają wyzwania związane z codzienną praktyką nauczania międzyprzedmiotowego i dowiedzą się, jak tym wyzwaniom sprostać. Moduł ma na celu pogłębienie wiedzy na temat założeń, szans i trudności w nauczaniu interdyscyplinarnym. Moduł zawiera zadania aktywizujące.

Jak zaprojektować zajęcia międzyprzedmiotowe?

Ten moduł zachęca do zapoznania się z podstawami programowymi oraz konkretnymi programami nauczania. Z pewnością pomoże to zaprojektować interdyscyplinarne zajęcia i uwzględnić cele charakterystyczne dla innych obszarów wiedzy.

W jaki sposób narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe?

W tym module zachęca się do refleksji i poszukiwania sposobów, w jaki narzędzia cyfrowe mogą wspierać nauczanie międzyprzedmiotowe. Celem modułu jest poszerzenie wiedzy na temat wpływu technologii na edukację oraz tego, w jaki sposób może ona wspomagać nauczycieli w przygotowywaniu i prowadzeniu zajęć o charakterze interdyscyplinarnym. 

Dlaczego i jak wdrożyć podejście interdyscyplinarne w swojej szkole?

Tutaj omawia się różne aspekty myślenia holistycznego oraz podstawy i idee podejścia interdyscyplinarnego do nauczania w szkole. Moduł ma na celu zmotywowanie do zgłębiania wiedzy o globalnych trendach w edukacji oraz przedstawienie szkoły jako organizacji uczącej się.

Całość wymaga ok. 30 godzin nakładu pracy (1 ECTS). Uczestnicy, którzy zapoznali się z treścią kursu i wykonali zadania, mogą otrzymać zaświadczenie ukończenia kursu.

Więcej informacji o projekcie i zaświadczeniach uczestnictwa w kursach CROSSCUT udziela ekspert IBE Michał Rostworowski (e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

 

Kontakt

Michał Rostworowski
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Telefon: 22 241 71 95

Szkoły uczestniczące w projekcie:

  1. I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Busko-Zdroju
    al. Mickiewicza 13, 28-100 Busko-Zdrój
  2. XLI Liceum Ogólnokształcące  im. Joachima Lelewela
    ul. Kiwerska 3, 01-682 Warszawa
  3. Zespół Szkół Politechnicznych "Energetyk" w Wałbrzychu
    Al. Wyzwolenia 5, 58 - 300 Wałbrzych
  4. LXXV Liceum Ogólnokształcące im.Jana III Sobieskiego
    ul.Czerniakowska 128, 00-454 Warszawa

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018