bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej

NQF-IN Project

aktualności

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.

Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była kwestia „własności” (ang. ownership) kwalifikacji po tym, jak zostaje ona włączona do danego systemu. W Polsce staje się ona „dobrem publicznym”, a więc treść opisu kwalifikacji jest powszechnie dostępna, a inne podmioty (nie tylko podmiot, który zgłosił daną kwalifikację) mogą ubiegać się o jej nadawanie. W innych państwach europejskich częste jest zachowanie prawa własności przez podmiot, który zgłasza daną kwalifikację. Zdaniem niektórych uczestników seminarium, zmiana podejścia w tym obszarze w polskim systemie mogłaby znacząco uatrakcyjnić ZSK dla takich interesariuszy jak prywatne firmy krajowe czy duże korporacje i organizacje międzynarodowe.

Poruszono też temat kwalifikacji międzynarodowych (będących kwalifikacjami z obszaru edukacji pozaformalnej) i możliwych sposobów ich włączania do systemów krajowych, a także płynących z tego potencjalnych korzyści.  Niektóre podmioty chciałaby, aby takie kwalifikacje również mogły być włączane do ZSK. W wyniku tej dyskusji uznano, że być może nie jest to konieczne, jeśliby rozważyć alternatywne rozwiązanie, np. „akredytowanie” takiej kwalifikacji przy ministrze dla niej właściwym. Oznaczałoby to stworzenie nowej, odrębnej dla kwalifikacji międzynarodowych procedury. Seminarium zostało zorganizowane w ramach programu NQF-IN “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks. Projekt, którego IBE jest liderem, jest realizowany w ramach programu Erasmus+ od września 2015 r. w partnerstwie z instytucjami wiodącymi w obszarze kwalifikacji w 6 krajach: Szkocji, Francji, Irlandii, Węgrzech, Czech, Chorwacji.

W spotkaniu uczestniczyło około 40 osób, w tym pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawiciele ministerstw (Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych) oraz innych instytucji i podmiotów będących istotnymi interesariuszami w obszarze systemu kwalifikacji (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawski Instytut Bankowości, Pearson).

Pliki do pobrania:

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych jest liderem projektu “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks” (NQF-IN project) w ramach program Erasmus+ (Akcja 2: Partnerstwo Strategiczne na rzecz kształcenia i nauczania zawodowego).

W skład partnerstwa wchodzą instytucje z Francji(Centre for Research on Qualifications, Céreq), Irlandii (Dublin Institute of Technology), Węgier (Educational Authority), Chorwacji (University of Split), Czech (National Institute for Education), Wielkiej Brytanii (Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership). Dodatkowo, w realizację projektu, głównie w celach konsultacyjnych i doradczych, zaangażowani zostali partnerzy wspierający z Niemiec (Federal Institute of Vocational Education and Training, BIBB), Holandii (Dutch National Agency NCP NLQF) i Luksemburga (Ministerstwo Edukacji).

Głównym celem projektu NQF-IN jest wsparcie decydentów krajów europejskich, a także instytucji europejskich (Komisji Europejskiej, Cedefop, European Training Foundation) w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji (systemów kwalifikacji).

Cele projektu będą realizowane poprzez analizę rozwiązań systemowych funkcjonujących w co najmniej 7 krajach UE oraz opracowanie modeli organizacyjnych i finansowych włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji.

W skład zespołu projektu NQF-IN ze strony IBE  wchodzą: Horacy Dębowski (lider projektu), Agnieszka Chłoń-Domińczak, Ewa Chmielecka, Agata Poczmańska, Barbara Przybylska, Stanisław Sławiński, Sylwia Walicka.

Projekt jest realizowany od września 2015 r. do sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na stronę internetową projektu NQF-IN: www.nqf-in.eu.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018